Van BHAG naar GHV

‘Waar gaan we naartoe en waar staan we dan over tien jaar?’ – met die vraag begon het allemaal. Anita van Dekken (voormalig algemeen directeur van Winvision/Digitaal Verder) vroeg Louise Kemps en Bas Arends van Stach versterkt leiders en teams om mee te denken over een meeslepend mooi groot doel.

We ontwikkelden samen een strategie tweedaagse met het Management Team met een zogenoemde BHAG-sessie op de Veluwe.

Dat woord BHAG (dat spreek je uit als Bee-Hag) staat voor een Big Hairy Audicious Goal. En zo’n groot gedroomd en gedurfd doel kan bijvoorbeeld zijn: ‘we maken van kanker een chronische ziekte.’ Of destijds in de jaren zestig: ‘we gaan naar de maan’. De term komt uit het boek Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies door Jim Collins en Jerry Porras. En de bedoeling van zo’n BHAG is om alle mensen in de organisatie of in de community te inspireren en energie te geven om zo’n groot doel ook daadwerkelijk te gaan realiseren en om tot actie over te gaan.

Mo Gawdat, voormalig Chief Business Officer van Google, ondernemer en schrijver, noemt het ook wel: ‘ Moonshot Thinking’. Groots dromen dus, want als je voor de maan gaat, dan kun je landen tussen de sterren. Een hoog aspiratieniveau inspireert ook om in actie te komen om dat doel daadwerkelijk te gaan realiseren.

Tijdens die BHAG sessie droomden we met het MT van Winvision over een mooie toekomst. Over het Land van Winvision over tien jaar. In verschillende stappen deelden we onze beelden over dat land met elkaar. En die waren verrassend gelijkluidend.

Een land met veel ruimte, veel vrijheid, een plek waar je helemaal jezelf kunt zijn en waar iedereen graag samenwerkt aan het bijdragen aan een mooiere wereld met digitale oplossingen. Deze droom werkten we met elkaar uit in drie kleinere groepen rond drie vragen:

  • What the world needs
  • What we love & are good at
  • What could drive our economic engine (get paid for)

Alle MT-leden kregen er veel energie van, en ze voelden zich enorm geïnspireerd en betrokken bij het grote doel, het Land van Winvision. Maar ja, hoe doe je dat? Hoe maak je grote dromen waar? Hoe draag je die energie dan over, als je de volgende dag weer op kantoor in Vianen komt? Niet (alleen) door te vertellen dat je als MT zo’n mooie droom had op de hei natuurlijk. Samen aan de slag! Dus besloten we om de droomsessie nog eens dunnetjes over te doen met het hele bedrijf op een post-corona Winvision feest: het W.Festival

W.Festival met droomland Winvision

In september 2021, toen we na Covid weer fysiek bij elkaar mochten komen, organiseerden we het W.Festival op een kampeerterrein in Buren. Na een hele actieve middag buiten, zaten we binnen allemaal samen te dromen over het land Winvision van de toekomst. Met een klein beetje hulp van Stach en een paar Winvisionairs hadden we allerlei opdrachten gemaakt, met creatieve materialen per groep in een kratje. Er werd een vlag van het land Winvision ontworpen, een volkslied geschreven, een commercial gemaakt, een Hakka, een spel en nog veel meer. Maar vooral de vanzelfsprekende lol met elkaar was fantastisch. Anita keek diep in de nacht in haar eentje thuis de filmpjes terug. En ze voelde zich supergelukkig. Wat een lol hadden we samen! En daarbovenop waren er allemaal zulke gave dingen gecreëerd! Alle groepjes hadden los van elkaar de waarden Authentiek, Klantgericht, Samen en Innovatief (AKSI) verwerkt. Niet omdat dat de opdracht was, maar omdat dat blijkbaar zo voelde. “En bij het refrein van “ons” volkslied op de muziek van Ease On Down the Road van The Wiz moest ik heel eventjes een traantje wegpinken”, zegt Anita. Vooruit dan, een stukje van het lied:

Winvisionland, Winvisionland, tis geen droom
Winvisionland, Winvisionland, tis geen droom
Het is werkelijk waar,
We spelen samen alles klaar
Winvisionland, Winvisionland, tis geen droom

Couplet: 

Het is lekker daar
We zijn open naar elkaar
Liever geen gemaar
En we vinden niemand raar

“Wij waren goud samen!” zei Anita. En wat dus enorm hielp, was dat het festival door en voor Winvisionairs werd georganiseerd. Geen grote, dure bureaus, gewoon met mensen die er zin in hadden en die elkaars creativiteit aanmoedigden om buiten de gebaande paden een feest te organiseren dat helemaal, specifiek voor Winvision was. En als blijvende herinnering: de foto’s en een prachtige landkaart van het droomland Winvision!

Onze BHAG-sessie was geresulteerd in een geweldig gave dag waarin iedereen meedeed om het nieuwe land vorm te geven. Een dag om nooit te vergeten. En niet alleen dat. Ons lange termijn doel was concreet geworden. En na het W.festival realiseerden we ons droomland gewoon bij ons op kantoor in Vianen.

Dus zo begon dus ook de droom van Anita en Louise om iets te doen met dat geestige Big en Hairy. We spraken over de uitdagingen van leiders in de organisaties van nu. En zo brainstormend kwamen we op ‘Grote Harige Vragen’. Taaie materie. Wicked Problems. Van die dingen waarover leiders met hun handen in het haar kunnen zitten. 

Wat moet je ermee? We wilden een boek schrijven met oplossingen voor de Grote Harige Vragen. En we bedachten dat het goed zou zijn om eerst eens op te gaan halen wat leiders op dit moment in verschillende sectoren beschouwen als hun belangrijkste uitdagingen aan de menskant van organiseren

Vandaar nu deze blogserie, die later uitmondt in het boek waarin naast de Harige Vragen óók oplossingsrichtingen worden geboden.

In deze blogserie en boek over de Grote Harige Vragen aan de menskant van organiseren, interviewen we dus leiders uit tal van sectoren. Van entertainment tot sport, van politiek tot woningcorporaties, en van schoonmaak tot zorg en tot IT.

Wat zijn die hardnekkige kwesties die je niet leert oplossen in de schoolbanken, maar die wel cruciaal zijn voor het succes, het welzijn en de groei van elke organisatie? Voordat we naar de antwoorden gaan en mogelijke oplossingsrichtingen, vragen we het aan de leiders zelf. Wat hun taaie vragen zijn, hun uitdagingen en ook hun antwoorden, hun pogingen tot groei en verbetering, en hun bronnen van inspiratie.

In onze hedendaagse wereld zijn contacten vluchtig, interviews in de media kort en quotes lekker catchy. Ze missen vaak de rust, de diepgang en de nuance om precies die ingewikkelde kwesties van vele kanten te belichten. Juist het stellen van verdiepende vragen en het innemen van andere perspectieven kan vaak nieuw licht schijnen op de complexe vraagstukken. Met deze GHV blogserie en het GHV boek hopen wij bij te dragen aan het goede gesprek over deze uitdagingen van iedere leider in onze turbulente tijd.

De vragen en de oplossingsrichtingen brengen we bij elkaar op onze website www.groteharigevragen.nl en in het Grote Harige Vragen boek dat later dit jaar verschijnt.

Voorinschrijving GHV boek