Introductie blogserie

‘Waar gaan we naartoe en waar staan we dan over tien jaar?’ – met die vraag begon het allemaal. Anita van Dekken (algemeen directeur van voorheen Winvision/Digitaal Verder) vroeg Louise Kemps (mede-eigenaar van Stach versterkt leiders en teams) om mee te denken over een meeslepend mooi groot doel.

We ontwikkelden samen een strategie tweedaagse met het management team met een zogenoemde BHAG sessie. Dat woord BHAG (dat spreek je uit als Bee-Hag) staat voor een Big Hairy Audicious Goal. En zo’n groot gedroomd en gedurfd doel kan bijvoorbeeld zijn: ‘we maken van kanker een chronische ziekte.’ Of destijds in de jaren zestig: ‘we gaan naar de maan’. De term komt uit het boek Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies door Jim Collins en Jerry Porras. En de bedoeling van zo’n BHAG is om alle mensen in de organisatie of in de community te inspireren en energie te geven om zo’n groot doel ook daadwerkelijk te gaan realiseren en om tot actie over te gaan.

Wat we precies met het MT, en later met het hele bedrijf deden om de BHAG vorm te geven, dat vertellen we op een ander moment.

Voor nu nemen we je mee naar wat er daarna al brainstormend gebeurde.

We wilden wat gaan doen met dat geestige Big en Hairy. We spraken over de uitdagingen van leiders in de organisaties van nu. En we borrelden van de ideeën om die ingewikkelde zaken aan te pakken. En zo kwamen we op ‘Grote Harige Vragen’. Taaie materie. Wicked Problems. Van die dingen waar je niet zo 123 een antwoord op hebt.

Wat moet je ermee? We wilden een boek met oplossingen maken voor de Grote Harige Vragen. En we bedachten dat het goed zou zijn om eerst eens op te gaan halen wat leiders van nu in verschillende sectoren beschouwen als hun belangrijkste uitdagingen aan de menskant van organiseren.

En zo ontstond deze blogserie, die uitmondt in een boek waarin naast de Harige Vragen ook oplossingsrichtingen en tools worden geboden.

In deze blogserie en het boek over de Grote Harige Vragen aan de menskant van organiseren, interviewen we dus leiders uit tal van sectoren. Van entertainment tot sport, van politiek tot woningcorporaties, en van schoonmaak tot zorg en tot IT. Wat zijn die hardnekkige kwesties die je niet leert oplossen in de schoolbanken, maar die wel cruciaal zijn voor het succes, het welzijn en de groei van elke organisatie? Voordat we naar de antwoorden gaan en mogelijke oplossingsrichtingen, vragen we het aan de leiders zelf. Wat hun taaie vragen zijn, hun uitdagingen en ook hun antwoorden, hun pogingen tot groei en verbetering, en hun bronnen van inspiratie.

In onze hedendaagse wereld zijn contacten vluchtig, interviews op televisie en online kort en quotes lekker catchy. Ze missen vaak de rust, de diepgang en de nuance om juist die ingewikkelde kwesties van vele kanten te belichten. Juist het stellen van verdiepende vragen en het innemen van andere perspectieven kunnen vaak nieuw licht schijnen op de complexe vraagstukken. Deze GHV blogserie en het GHV Boek hopen bij te dragen aan het goede gesprek over deze uitdagingen van iedere leider in deze turbulente tijden.

De vragen en de oplossingsrichtingen brengen we bij elkaar op onze website www.groteharigevragen.nl en in het Grote Harige Vragen boek dat hierna verschijnt. 

Op een zonnige koude dag in het voorjaar reden we naar het Gelderse Twello om ons boek over Grote Harige Vragen (en oplossingen!) te starten bij de nestor van de politiek en de peetvader van ons bureau Stach: Jan Terlouw. Niet alleen schrijver van kinderboeken zoals De Koning van Katoren (waarvan Stach de hoofdpersoon is) en van Oorlogswinter maar ook bekend politicus, vicepremier, minister van Economische Zaken, partijleider van D66, Commissaris van de Koningin in Gelderland en wellicht wat minder bekend is zijn hoedanigheid als de kernfysicus en wetenschapper die hij 20 jaar lang was voordat hij de politiek in ging. Hij bekijkt de Grote Harige Vragen vanuit een geopolitiek perspectief, en vanuit zijn lange ervaring als politicus en bestuurder.

Dat interview met Jan Terlouw? Dat vind je zeer binnenkort hier op LinkedIn. En er volgen er meer; watch this space!

Voorinschrijving GHV boek